An attempt at a functional analysis of some hutu names in the Bwisha local community

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Kakule HABASIKIYAKE
Charles NTIRYUCA MANIHIRO

Résumé

Abstract


Names in the Bantu culture are given to children following the circumstances or events in which the children were born. Names portray various themes related to social realities of communities from fauna and flora through social facts to abstract and philosophical concerns governing the lives of Bantu people. Those themes deal with nature, education, solidarity, glory, innocence, individualism, experience, memory, hope, religion, death, etc. reflecting thus the Bantu culture in its holistic aspects. This article shows then that the Hutu community in the territory of Rutshuru, constituting one of the Bantu components, never gives names to children at random. Each name given to a child holds a particular significance. The name may recall the name of an ancestor, point out a particular virtue or peculiar defect, highlight a deed, a quality or behaviour, remind about the suffering the mother underwent during her delivery, depict a beautiful environment or peculiar condition, enhance a happy or an unhappy experience that marked an event. Briefly, this article focuses on one of the cultural and traditional aspects characterizing the customs of the Hutu community in the territory of Rutshuru. It obviously intends to show that each name a Muhutu bears has a specific meaning. The functional analysis made in this text about a sample of names reveals that the Hutu names hide an extraordinary rich culture.


Résumé


Les noms dans la culture Bantou sont donnés aux enfants en fonction des circonstances ou des événements dans lesquels ils sont nés. Les noms décrivent des thèmes variés liés aux réalités sociales des communautés à partir de la faune et de la flore en passant par les faits sociaux jusqu'aux concepts abstraits et philosophiques régulant les vies des peuples Bantous. Ces thèmes se rapportent sur la nature, l'éducation, la solidarité, la gloire, l'innocence, l'individualisme, l'expérience, la mémoire, l'espoir, la religion, la mort, etc., reflétant la culture Bantou dans ses aspects holistiques. Cet article démontre ensuite que la communauté Hutu du territoire de Rutshuru, qui constitue l‟une des composantes Bantou, ne donne jamais de noms à des enfants au hasard. Chaque nom donné à un enfant a une signification particulière. Le nom peut rappeler le nom d‟un ancêtre, indiquer une vertu ou un défaut particulier, souligner un exploit, une qualité ou un comportement, rappeler la souffrance de la mère lors de son accouchement, représenter un bel environnement ou une condition particulière, renforcer une expérience heureuse ou malheureuse qui a marqué un événement, etc. Bref, cet article se focalise sur l‟un des aspects culturels et traditionnels qui caractérisent les coutumes de la communauté Hutu dans le territoire de Rutshuru. Il a évidemment pour intention de démontrer que chaque nom d‟un Muhutu a une signification spécifique. L'analyse fonctionnelle faite dans ce texte sur un échantillon de noms révèle que les noms hutu cachent une culture d'une richesse extraordinaire.

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